Uzay
Dr. Tuba Sarıgül
09/10/2018 - 10:40

Asteroit Ryugu’nun Yüzeyinden İlk Fotoğraflar

Hayabusa 2 uzay aracından ayrılan iki keşif aracının Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

JAXA - Ryugu asteroidinin yüzeyinin Rover 1B tarafından çekilen görüntüsü

Japonya Uzay Ajansı’nın (JAXA) 162173 Ryugu (1999 JU3) asteroidinden örnek alarak Dünya’ya getirmesi amacıyla Aralık 2014’te uzaya gönderdiği Hayabusa 2 uzay aracı 27 Haziran’da asteroide ulaşmıştı. 21 Eylül’de Hayabusa 2’den ayrılan iki keşif aracı Ryugu asteroidinin yüzeyine indi ve keşif araçlarının çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/rover_1b_kesif_aracinin_23_eylulde_ryugu_asteroidinin_yuzeyinden_cektigi_goruntuler.gif

JAXA - Rover 1B keşif aracının 23 Eylül’de Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği görüntüler

18 santimetre çapında ve 7 santimetre yüksekliğinde silindir biçimli MINERVA-II1 keşif araçlarının (Rover 1A ve Rover 1B) her birinin kütlesi 1,1 kilogram.

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/hayabusa_2deki_minerva-ii1_kesif_araclari_2.jpg

JAXA - Hayabusa 2’deki MINERVA-II1 keşif araçları

Araştırmacılar iki keşif aracının da asteroidin yüzeyine indiğini ve araçların asteroidin yüzeyinde hareket ettiğini belirledi. Yaklaşık 1 kilometre çapındaki asteroidin kütleçekimi çok zayıf. Bu nedenle keşif araçları asteroidin yüzeyinde tekerlekler aracılığıyla değil zıplayarak ilerliyor. Araçlar otonom olarak hareket ediyor.

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/dunyanin_ve_ryugu_asteroidinin_buyukluklerinin_karsilastirilmasi.jpg

JAXA - Dünya’nın ve Ryugu asteroidinin büyüklüklerinin karşılaştırılması

MINERVA-II1 keşif araçlarının üzerinde asteroidin üç boyutlu görüntülerinin oluşturulmasına imkân veren kameralar var. Keşif araçları çektikleri görüntüleri Hayabusa 2 uzay aracına gönderiyor. Daha sonra görüntüler Hayabusa 2 tarafından Dünya’ya aktarılıyor.

class=attr__format__media_original

JAXA - Bu fotoğrafta Rover 1A keşif aracı asteroidin yüzeyiyle birlikte kendi gölgesinin de fotoğrafını çekmiş.

Hayabusa 2, keşif araçlarının bir asteroidin yüzeyinde incelemeler yaptığı ilk uzay görevi. JAXA’nın bir önceki asteroit görevi olan Hayabusa görevinde Itokawa asteroidinden alınan örnekler Dünya’ya getirilmişti. Ancak asteroidin yüzeyinde inceleme yapmak üzere uzay aracından ayrılan MINERVA keşif aracı asteroidin kütleçekim alanına girememiş ve uzayda kaybolmuştu.

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/hayabusa_2_uzay_gorevinin_logosu.jpg

JAXA - Hayabusa 2 uzay görevinin logosu

Hayabusa 2 uzay aracının 3,5 yıl süren ve yaklaşık 300 milyon kilometre yol katettiği yolculuğunda iyon itki motorları kullanıldı.

Uzay

Bir karadelik iki mekanizmayla büyür: çevresindeki maddeleri yutarak ve başka karadeliklerle birleşerek.

Çin tarihinde ilk kez Mars’a bir uzay aracı göndermeye hazırlanıyor.