Hangi Vitesteyim?
Otomobil dünyasında üretim hataları ya da kronik sorunlar nedeniyle üreticilerin araçları yetkili servislere çağırması sık rastlanılan bir durum. En iyi üreticiler bile bu tür durumlarla karşı karşıya kalabiliyor.
Geçtiğimiz günlerde de Fiat Chrysler, 812.000 aracını geri çağırdı. Ancak bu kez geri çağırmanın nedeni biraz farklı. Sorun teknik bir arızadan değil, sürücülerin vites kolunu yanlış kullanmasından kaynaklanıyor.
Otomobil üreticilerinin kullanılabilirlik konusunda karneleri pek de iyi sayılmaz. Karmaşık yazılımlar, anlaşılmaz uyarılar, erişmesi zor düğme ve gözler her araçta karşılaşılabilecek durumlardan. Ancak kullanılabilirlik sorunlarının geri çağırmaya neden olması sık rastlanılan bir durum değil. Firmanın 2012 yılından itibaren üretmeye başladığı bazı modellerdeki yeni vites kolu kullanıcıların kafasını karıştırıyor. Alışılmışın aksine vites kolu aracın bulunduğu vitese göre konumunu değiştirmiyor. Araç hangi viteste olursa olsun vites kolu her zaman merkezi konumuna geri dönüyor. Her ne kadar ekranda ve vitesin üzerinde ışıklı işaretlerle aracın hangi viteste olduğu gösterilse de kullanıcılar bu yazı ve işaretlere dikkat etmiyor. Bunun sonucunda da can ve mal kayıplarına yol açabilecek kazalar ortaya çıkıyor. Şu ana kadar 41 kişinin bu nedenden kaynaklanan yaralanmalı trafik kazası geçirdiği tespit edilmiş.
Geri çağırma işleminde vites kolu değiştirilmese de görsel uyarılar artırılıyor ve kullanıcının kendisini tehlikeye atmasını engelleyecek bazı yazılımlar ekleniyor. Ayrıca yeni modellerde bahsi geçen vites kolu kullanılmıyor. Anlaşılan birçok üründe olduğu gibi otomobillerde de kullanılabilirlik önemli ve üreticilerin bu konuya biraz daha önem vermesi gerekiyor.