Fizik-Kimya-Matematik
Dr. Elif Ebren Kaya
20/11/2021 - 09:00

Kuş Yumurtası Şeklinin Matematiksel Gizemi Çözüldü

Farklı boyutlardaki kuş yumurtalarının şekli için genel bir matematik formülü geliştirildi.

Kuş yumurtalarına belirli bir açıdan baktığımızda yumurtaları bazen daireye bazen de elipse benzetiriz. Yumurtaların şekli uzun zamandır matematikçilerin, mühendislerin ve biyologların dikkatini çekiyordu. Fakat bu şeklin, daire ve elips geometrik şekilleri gibi belirli bir matematiksel formülü bulunamamıştı.

Ukrayna Kent Biyolojik Bilimler Araştırma Enstitüsünden araştırmacılar, kuş yumurtalarının şekli için genel bir matematik denklemi geliştirdi. Çalışmanın detayları Annals of the New York Academy of Sciences’ta yayımlandı. Genel matematik denklemi dört değişkene bağlı: yumurtanın uzunluğu, maksimum genişliği, yumurtanın uzunluğunun dörtte birine denk gelen noktanın çapı ve dikey eksen kayması. Araştırmacılar, geliştirdikleri bu denklemin doğada var olan herhangi bir kuş yumurtasını kuramsal olarak tanımlayabildiğini belirtiyor.

Annals of the New York Academy of Sciences

Araştırmacılar genel denklemi görseldeki gibi farklı kuş yumurtalarının düzlem üzerindeki izdüşümlerini kullanarak geliştirdiler.

Denklem, dişi ve erkek embriyo içeren yumurtalar arasındaki farklar araştırılırken geliştirildi. Denklemin yumurtaya zarar vermeden kuş embriyolarının cinsiyetini belirlemeye yardımcı olacağı düşünülüyor. Araştırmacıların bir sonraki hedefi ise yumurtaların hacim ve yüzey alanlarını hesaplamak için bir formül geliştirmek ve farklı türlere ait yumurtalar ile kabuk kalınlıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek.

Ayrıca araştırmacılar, yumurtanın şeklinin hesaplanabilmesi sayesinde yumurtalar için daha uygun yumurta kalıpları üretilebileceğini ve böylece hem yumurtaların kapta kırılma oranının hem de market atık miktarlarının azalacağını düşünüyorlar.

Denkleme ve çalışma ile ilgili ayrıntılı bilgiye makaleden ulaşabilirsiniz.

Fizik-Kimya-Matematik

Tasarla ve Yap köşesinin bu projesinde, yer çekimi etkisiyle çalışan bir mancınık düzeneği yapıyoruz.

Maryland Üniversitesinden bir grup araştırmacı, çevre dostu bir batarya geliştirdi. Dr. Meiling Wu ve arkadaşları tarafından yapılan çalışmanın sonuçları Matter’da yayımlandı.