Uzay
Dr. Mahir E. Ocak
10/11/2020 - 16:30

Kuyruklu Yıldızın Etrafında Aurora Tespit Edildi

Rosetta Uzay Aracı'nın topladığı veriler 67P Kuyruklu Yıldızı’nın etrafında Dünya’daki kutup ışıklarına benzer aurora’lar olduğunu gösteriyor.

67P Kuyruklu Yıldızı

Rosetta Uzay Aracı’nın 67P/Churyumov-Gerasimenko Kuyruklu Yıldızı’nın etrafında yörüngeye girip kuyruklu yıldızın üzerine bir araç indirmesi, 2014’ün en önemli bilimsel gelişmelerinden biri olmuştu. Rosetta Görevi sırasında toplanan verilerin analizi hâlâ devam ediyor. Araştırmacılar yakın zamanlarda yayımladıkları bir makalede 67P’nin etrafında aurora’lar tespit ettiklerini açıkladı. Ancak bu aurora’lar ışık tayfının morötesi bölgesinde yer aldıkları için insan gözü tarafında algılanamıyor.

Dünya’daki aurora’larda görülen kırmızı ve yeşil renkli ışıklar, atmosfere giren elektrik yüklü parçacıkların atmosferdeki oksijen moleküllerini uyarması sonucunda ortaya çıkar. 67P’deki morötesi ışıklarsa güneş rüzgârındaki elektrik yüklü parçacıkların kuyruklu yıldızın kuyruğundaki su moleküllerini uyarması sonucunda ortaya çıkıyor.

67P, aurora’ların tespit edildiği ilk gök cismi değil. Daha önceleri Mars’ta, Satürn’de, Jüpiter’in bazı uydularında ve Hyakutake Kuyruklu Yıldızı’nda da aurora’lar tespit edilmişti.

Konu ile ilgili detaylı bilgiye Marina Galand ve arkadaşlarının Nature’da yayımladığı makaleden ulaşabilirsiniz.

Uzay

24 Kasım’da fırlatılarak Ay yolculuğuna başlayan Chang’e 5 uzay aracı, Çin’in Ay’dan örnek getirmek üzere planlanan ilk uzay görevi. Peki, Ay’ın jeolojik yapısı bize hangi bilgileri sağlıyor?

NASA’ya ait OSIRIS-REx Uzay Aracı, Bennu Asteroidi’nden, Dünya'ya getirmek üzere, örnek aldı.