Dünya ve Yaşam
Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 16:26

Manyetizma Sayesinde Yön Bulan Balıklar

Balıkların yön bulma konusunda manyetizmadan yararlandığına dair düşünceler doğrulandı. Alsea Nehri havzasındaki Oregon Balık Üretme Çiftliği Araştırma Merkezi'nde çalışan araştırmacıların yaptığı deneyler, yavru kral somon balıklarının manyetik duyuya sahip olduğunu gösterdi. Araştırmanın sonuçları Current Biology’de yayımlandı.

Bazı araştırmacılar 2013’te balıkların yön bulma konusunda Dünya’nın manyetik alanından yararlanıyor olabileceklerini öne sürmüştü. Bu hipotezi sınamak isteyen başka bir grup araştırmacı, Alsea Nehri havzasındaki Oregon Balık Üretme Çiftliği’ndeki üreme havuzlarında suni manyetik alan üretti ve bu havuzlardaki balıkların yüzme doğrultularını gözlemledi. Doğal yaşam alanlarının kuzey sınırlarındaki bölgelerdekine benzeyen manyetik alanlara maruz kalan balıkların güneye, doğal yaşam alanlarının güney sınırlarındakine benzeyen manyetik alanlara maruz kalan balıkların ise kuzeye doğru yüzdüğü görüldü. Bu sonuçlar balıkların bir manyetik duyuya sahip olduğunu gösteriyor. Ayrıca deneyler sırasında gözlemlenen balıklar daha önce balık üretme çiftliğinin dışına hiç çıkmadıkları için bu duyunun tecrübe ile öğrenilerek değil kalıtsal olarak edinildiği anlaşılıyor. Ancak araştırmayı yapan ekibin üyelerinden Dr. N. F. Putman, balıkların yön bulma konusunda manyetizmadan başka şeylerden de -örneğin Güneş'in konumundan ya da koklama duyularından da- yararlanabiliyor olabileceklerini belirtiyor.

Dünya ve Yaşam

Dünya’nın uzun dönem yaşam koşullarını belirleyen iklimler yeryüzünde farklı dönemlerin yaşanmasına neden oluyor. Peki, iklim değişimlerinin ortaya çıkma sebebi ne?

“Menemen soğanlı mı olur, soğansız mı?” diye tartışmadan önce ana vatanı Amerika kıtası olan domatesin sofralarımızda nasıl bu kadar vazgeçilmez bir ürüne dönüştüğü üzerinde biraz düşünmeye ne dersiniz?