Dünya ve Yaşam
Dr. Mahir E. Ocak
19/11/2014 - 17:07

Okyanuslarda Rekor Sıcaklık

Geçtiğimiz yaz ortalama okyanus sıcaklıkları bugüne kadar bilinen en yüksek değere ulaşarak rekor kırdı. Daha önceki rekor 1998 yılına aitti.

Sera gazları olarak adlandırılan gazlar atmosferin ve dolaylı olarak Dünya’nın ısınmasına neden oluyor. Ortalama sıcaklıkların yükselmesi, iklim değişikliklerine sebep olarak insanların ve diğer canlıların yaşamını tehdit eder hale geliyor.

Küresel ısınmadan her yer gibi okyanuslar da etkileniyor. Ancak 2000-2013 yılları arasındaki dönemde ortalama okyanus sıcaklıklarındaki artışta bir durgunluk gözlemlenmişti. “Küresel ısınma arası” olarak adlandırılan bu durgunluğun nedenleri bilimsel tartışmalara konu olmuştu. Geçtiğimiz yaz ortalama okyanus sıcaklıklarının yeni bir rekor kırması, durgunluk döneminin sona erdiğine işaret ediyor.

Atmosferdeki sera gazları miktarının aşırı derecede artması ve Kuzey Pasifik’teki rüzgârların anormal şekilde zayıf esmesi okyanus sıcaklıklarını yükselten en önemli sebepler arasında gösteriliyor.

Dünya ve Yaşam

Kuşlar fiziksel özelliklerine, uçuş amaçlarına ve dış etmenlere bağlı olarak farklı hızlarda uçabilir.

Sakarya Üniversitesi ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesinden iki araştırmacı sadece Bolu’nun Aladağlar bölgesinde yetişen yeni bir bitki türü keşfetti.