Tesla’nın Otomatik Pilot Kazasında Sistem Sürücüyü Uyarmış
Tesla’nın otomatik pilot kazasını inceleyen ABD’nin Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu'nun raporu, kazadan önceki 37 dakika boyunca sistemin sürücüyü ellerini direksiyon üzerinde tutması için yedi kez uyardığını gösteriyor.
Tesla Motor, elektrikli araç geliştiren şirketler arasında belki de en bilineni. Tesla, elektrikli araçların yanı sıra sürücüsüz araçlara yönelik teknolojiler de geliştiriyor. Ancak geçen yıl mayıs ayında Tesla’nın otomatik pilotta hareket eden aracının yaptığı kaza sonucu araç içindeki sürücü hayatını kaybetmişti.
ABD’nin Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu (NTSB) yakın zamanda kazaya ışık tutabilecek bir rapor yayınladı. Rapora göre kaza sırasında araç trafiğe duyarlı sürüş kontrol sistemindeydi. Bu sistem araç üzerindeki kameralar ve sensörler sayesinde aynı şeritteki diğer araçları algılayabilir ve öndeki araçla yeterli mesafe olmaması durumunda fren yaparak aracın yavaşlamasını sağlayabilir. Ancak bu tamamen sürücüye ihtiyaç duymayan bir sistem değil, sürücünün yolu takip etmesi ve acil durumlarda frene basması gerekebilir.
NTSB raporuna göre kazadan önceki 37 dakika boyunca aracın direksiyon, hızlanma ve yavaşlama kontrolü otomatik pilottaydı. Sürüş kayıtları sistemin bu sürece boyunca sürücüyü ellerini direksiyon üzerinde tutması için yedi kez uyardığını gösteriyor. Ancak sürücü bu uyarılardan altısında birkaç saniye ellerini direksiyon üzerinde tutuktan sonra direksiyonu tekrar serbest bırakmış. Kayıtlar sürücünün kazadan önceki son uyarıdan sonra ellerini 25 saniye boyunca direksiyonda tuttuğunu gösteriyor.
Rapor, otomatik pilotun ya da sürücünün neden kazadan önce aracın çarptığı tırı algılayamadığını açıklayamıyor.
Sürücüsüz araçlar için belirlenen altı seviye var. Seviye 0 tamamen sürücü kontrolündeki araçları ifade ederken, Seviye 5 tamamen bilgisayarların kontrolündeki araçlar için kullanılıyor. Tesla ise kısmi otonom araç olarak isimlendirilen Seviye 2’de, yani “gözünü yolda tut, ellerini ise zaman zaman serbest bırakabilirsin”.