Sosyal Bilimler
Nurulhude Baykal
02/10/2018 - 10:11

TÜBİTEM Konferansı’nda Bu Yıl “Geleceğimiz İçin Bilim Merkezleri” Konuşuldu

2. Türkiye Bilim ve Teknoloji Merkezleri (TÜBİTEM) Konferansı’nın bu yılki teması “Geleceğimiz İçin Bilim Merkezleri”ydi.

2. Türkiye Bilim ve Teknoloji Merkezleri (TÜBİTEM) Konferansı’nın bu yılki teması “Geleceğimiz İçin Bilim Merkezleri”ydi. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), Bursa Büyükşehir Belediyesi ve Bursa Bilim Merkezi iş birliğiyle gerçekleştirilen etkinlikte yerli ve yabancı pek çok katılımcı yer aldı.

 

 

Konferansın açılış konuşmasını TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal yaptı. Prof. Dr. Hasan Mandal konuşmasında yerli ve milli teknolojilerin geliştirilmesine öncelik verilmesi gerektiğini belirtti. Bu kapsamda bilim kültürünün toplumda yaygınlaştırılmasına katkıda bulunan bilim merkezlerinin, çoğunluğunu gençlerin oluşturduğu toplumumuzda nitelikli insan yetiştirmede kilit rol oynadığını vurguladı.

Farklı ülkelerdeki önemli bilim merkezlerinde yöneticilik yapmış olan Asger Hoeg etkinliğin davetli konuşmacılarındandı. Asger Hoeg sunumunda gelişmiş ülkelerde bilgi toplumunun inşa edilmesinde bilim merkezlerinin yarattığı etki üzerinde durdu. Ayrıca ülkemizdeki bilim merkezlerinin sürdürülebilirliği için yerli üretimin yaygınlaştırılmasının ve bilim merkezlerindeki sergilerin tasarlanmasında ziyaretçilerden gelen dönütlerin dikkate alınmasının öneminden söz etti.

Japonya’da bilgi teknolojilerinin toplum odaklı geliştirilmesi ve kullanılması amacıyla geliştirilen Toplum 5.0 yaklaşımının mimarı olan Prof. Tateo Arimoto konferansta yaptığı sunumda Türkiye’nin genç nüfusunun ülkenin gelişimine katkı sağlayacağını öngördüğünü belirtti. Prof. Arimoto gelişmiş ülkelerde ortalama yaşam süresinin artmasına bağlı olarak nüfusun yaşlanmasının birtakım teknolojik gelişmeleri zorunlu kıldığının altını çizdi ve genç ve dinamik nüfuslu Türkiye’nin “gelişmekte olan” ülke sıfatıyla gelişmiş ülkelerle yarışacak düzeye gelmesinin uzak bir ihtimal olmadığını vurguladı.

Güney Kore Ulusal Gwacheon Bilim Müzesi’nin yöneticilerinden Changyoung Yoo da sunumunda ülkesinde bilim merkezlerinin toplumu birleştirici özelliği üzerinde durdu.

Bilim merkezlerinde düzenlenen etkinlikler sayesinde toplumun farklı kesimlerinden, her yaştan bireyin bilime ilgi duyması hedefleniyor. Bu amaçla bilimsel kavramlar ve olgular ile ilgili şarkılar yazıp söylemekten insansız hava aracı uçurmaya, robot yarışmalarından gökyüzü gözlemine bilim merkezlerinde gerçekleştirilen etkinliklerin yelpazesi genişletiliyor.

Ülkemizde farklı üniversitelerden akademisyenler, bilim merkezi yöneticileri ve çalışanları, sivil toplum kuruluşlarından katılımcılar ve müze yöneticileri 2. TÜBİTEM Konferansı’nda kendi düzenledikleri etkinlikler, bilim iletişiminin bilgi toplumunun inşasındaki önemi ve bilim merkezlerinin sürdürülebilirliğini sağlama yöntemleri ile ilgili sunumlar yaptı. Katılımcıların bilim merkezi tecrübelerini paylaşması ve paydaşlar arasında iletişim ağının oluşturması konferansın önemli misyonlarındandı.

Sosyal Bilimler

Bebeklerin ilk kelimeleri “mama”, “baba”, “dede” gibi tekrar eden seslerden oluşur. Peki, dünyanın pek çok yerinde ortak olan bu ve benzeri kelimelerin ebeveynler için kullanılması bir rastlantı mı?

Yolda yürürken kaldırım kenarlarına ya da ağaç diplerine hayvanlar için bırakılan yiyecek ya da su kaplarını görmüşsünüzdür. Yaz aylarında sıcaktan bunalan hayvanlar için su kapları, yiyecek bulmanın zor olduğu kış aylarında ise yiyecek kapları bulundurmak hayvan dostlarımıza yapabileceğimiz küçük iyilikler arasında. Eskiden atalarımız da benzer duygular ve kaygılarla hayvanları, özellikle de hassas bir yapıya sahip olan küçük kuşları, korumak için özel çaba gösterirlerdi. Günümüze kadar gelmiş kuş evleri bunun en güzel örneklerinden biri.