logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Güneş’teki Enerjiyi Yeryüzünde Üretmek Mümkün mü?

Yarım Tonluk Uzay Çöpü Kosmos-482 Okyanusa Düştü!

XMM-Newton Uydusu Kozmik Devin Kalp Atışlarını Yakaladı

Satranç Mayıs 2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

WASP-127b'nin Atmosferinde Ses Hızını Aşan Rüzgârlar

Uzay Çöpü Kosmos-482’nin Dünya’ya Düşmesi Bekleniyor!


Uçak Pencerelerinin Oval Olmasının Sebebi Nedir?

Cansu Aydın
13/11/2024

Yolcu uçaklarındaki pencerelerin neden yuvarlak veya oval şekilli olduğunu hiç merak ettiniz mi? Bu tasarımın nedeni, sadece estetik tercihler değil, uçakların güvenliği ile yakından ilgilidir.

Uçak Pencerelerinin Oval Olmasının Sebebi Nedir?

sorbetto/iStock.com

Uçak pencerelerinin oval şekilli olması, pencerelerin köşelerinde basıncın artmasını önleyerek uçağın daha dayanıklı olmasını, dolayısıyla yolculukların daha güvenli geçmesini sağlar. Bu tasarım, özellikle 1950’lerde yaşanan bazı kazalardan sonra standart hâle geldi.

Yüksek irtifalarda uçabilen ticari uçaklar 1950'li yıllarda yaygınlaştı. Bunu mümkün kılan gelişmelerden biri, uçakların kabinlerindeki basınç ile dışarıdaki düşük hava basıncını dengelemeyi mümkün kılan bir tasarım yeniliğiydi. Temel sorunlardan biri, iç ve dış basınç farkının özellikle uçağın gövdesindeki köşeli yapıların olduğu noktalarda aşırı yük oluşturmasıydı. Yüksek irtifalarda havanın yoğunluğu, dolayısıyla hava basıncı yerdekine göre daha düşüktür. Bu nedenle yolcuların uçakta rahat bir şekilde nefes alabilmesi için uçak kabinlerindeki iç basıncın dışarıdaki düşük basınca göre dengelenmesi gerekiyordu. O dönemde bu dengeyi sağlamak amacıyla kabin içindeki hava, belirli bir oranda sıkıştırılarak iç basınç yüksek tutuluyordu. Dış basınç uçakların gövdesine büyük yük bindirdiğinden daha önce kullanılan dikdörtgen pencerelerin köşeleri, bu yüksek basınca dayanamayıp çatlayabiliyordu.

1951 yılında dikdörtgen pencereleri olan bir uçak

NNehring/iStock.com

1951 yılında dikdörtgen pencereleri olan bir uçak

O yıllarda yaşanan bazı uçak kazalarının bu durumla bağlantılı olduğu anlaşıldı. Bu kazalar, mühendisleri uçak pencerelerinin tasarımını gözden geçirmeye itti. Yapılan araştırmalar sonucunda yuvarlak veya oval şekilli pencerelerin köşeli pencerelere göre daha dayanıklı olduğu keşfedildi. Yuvarlak veya oval şekilli pencereler, keskin köşelere sahip olmadığından basıncın pencerenin çevresine eşit olarak dağılmasını sağlıyor, böylece çatlama riski önemli ölçüde azalıyordu. Uçak gövdelerinde çatlakların veya başka hasarların oluşma riski bu sayede en aza indirildi.

oval pencere

Enes Evren/iStock.com

Günümüzün tüm modern uçaklarında daha güvenli olduğundan oval veya yuvarlak şekilli pencereler tercih ediliyor. Bu tasarım uçakların gövdesini destekleyerek yolcuların güvenliğini arttırıyor. Tasarımdaki bu küçük ayrıntı yüksek irtifalarda uçan uçaklar için aslında büyük bir önem taşıyor.

Kaynaklar:

  • https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/aircraft-windshields
  • https://nci.edu/2022/08/08/why-airplane-windows-are-round/
  • https://www.sciencealert.com/watch-there-s-a-scientific-reason-for-why-aeroplane-windows-are-always-round
Konu
Uçak

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: “Antarktika Hikâyeleri”

Duyurular • 24-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Anadolu Parsının En Net Görüntüsü Kaydedildi

Haberler • 07-12-2024

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş