Lise Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin Televizyon Algıları
Bu projede lisede öğrenim gören öğrenciler ile ebeveynlerinin televizyon izlemenin olumsuz etkileri konusunda göstermiş oldukları farkındalıkları ve bu konudaki tepkilerinin neler olduğunu analiz sonuçları ile açıklamaya ve çözüm önerileri sunmaya çalıştık.
Giriş
Ebeveynler televizyonun çocuklarını olumsuz yönde etkilediğini ifade etmişlerdir. Buna rağmen evlerde televizyon hala en popüler zaman geçirme aracı durumundadır.
Uyku ve yemek sorunları konusunda yetişkinlerin örnek olması, çocuğun odasında televizyon bulundurulmaması, yatma saati ile ilgili kesin kurallar konulması, şiddet davranışlarını taklit sorunu konusunda izleyeceği program içeriklerinin denetlenmesi, televizyon programlarında kullanılan akıllı işaretlerinde önemsenmesi çözüm önerisi olarak sunulabilir.
Amacı
Bu projede lisede öğrenim gören öğrenciler ile ebeveynlerinin televizyona konusunda göstermiş oldukları farkındalıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem
Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, “Ebeveynlerin Televizyon Algıları” temalı anket soruları kullanılmış, elde edilen veriler SPSS V.22 (Statistical Package for the Social Sciences) veri istatistik programı ve Microsoft Office programları aracılığıyla işlenmiştir.
Sonuç ve Tartışma
Ebeveynler televizyonun çocuklarını olumsuz yönde etkilediğini ifade etmişlerdir. Buna rağmen evlerde televizyon hala en popüler zaman geçirme aracı durumundadır.
Araştırmanın bulgulara göre, yetişkinler televizyonu ödül olarak kullanmaktadır. Yine ailelerin yemek yeme düzeni ve uyku konusunda çocuklarında sorunlarla karşılaştığı görülmektedir.
Ebeveynler, televizyon nedeniyle çocuklarıyla daha az vakit geçirdiklerini belirtmişlerdir. Kaliteli zaman olarak adlandırılabilecek ailece birlikte vakit geçirme alışkanlığı geliştirilmesi çocuklar açısından olumlu sonuçlar doğuracaktır.
Ebeveynlerin televizyon konusundaki kısıtlamalarına ait bulgular incelendiğinde birlikte televizyon izleme alışkanlığının fazla olmadığı görülmektedir. Eğer televizyon izlenecekse, birlikte televizyon izleme ile televizyonun çocuklara olumsuz etkilerinin azaltılması mümkün olmaktadır.
Söz konusu çalışmada, çocukların cinsiyetlerine göre şiddet karşısında göstermiş oldukları tepkiler değişirken ebeveynlerin cinsiyetlerine göre farkındalıkları değişmemektedir.
Anne ve babanın eğitim düzeyi yükseldikçe şiddet oyunlarına yönelimleri azalmaktadır.
Uyku ve yemek sorunları konusunda yetişkinlerin örnek olması, çocuğun odasında televizyon bulundurulmaması, yatma saati ile ilgili kesin kurallar konulması, şiddet davranışlarını taklit sorunu konusunda izleyeceği program içeriklerinin denetlenmesi, televizyon programlarında kullanılan akıllı işaretlerinde önemsenmesi çözüm önerisi olarak sunulabilir.
Kaynaklar
Bağlı, Melike Türkan (2003). “Televizyona Karşı Anababa Aracılığı: Kısıtlayıcı Aracılığın Biçimler”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi
Büyüköztürk, Şener (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi, Ankara.
Ulusoy O. ( 2008). Onur, Ergenlerde Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Saldırganlık İlişkisi Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Ekip Tanıtımı
Elif Çağlayan
Seda Güngör
Danışman Öğretmen:
Özgür İlkyaz
Mersin Bozyazı Anadolu Lisesi