logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Soğan Doğrarken Gözler Neden Yanar, Nasıl Önlenir?

Ay’a Gitmek Neden Önemli?

Ayın Şifrebilim Sorusu – Haziran 2025

Ayın Şifrebilim Sorusunun Cevabı – Mayıs 2025

Satranç Haziran 2025

Alerjik Rinit ve Bahar Alerjisi Belirtileri, Tedavi Yolları

Ayın Matematik Sorusu - Haziran 2025


2000’ler ve Sinemada Çağdaş Görsel Efektler Dönemi – I. Bölüm

Dr. Öğr. Üyesi Vedat Güntay
30/05/2020

2000’li yıllar, sinemada görsel efektler ve bilgisayarlı animasyon alanlarında önemli yeniliklerin görüldüğü bir dönemdi.

2000’ler ve Sinemada Çağdaş Görsel Efektler Dönemi – I. Bölüm

Gladyatör (2000) filminden bir sahne

2000’li yıllar, sinemada görsel efektler ve bilgisayarlı animasyon alanlarında önemli yeniliklerin görüldüğü bir dönemdi. Yönetmenliğini Ridley Scott’un yaptığı Gladyatör (2000) filminde çığır açan efektler tasarlandı. Tarihî olayların gerçekçi bir şekilde bilgisayar ortamında yeniden oluşturulduğu filmde, arka alan boyama ve sahne uzatma teknikleri kullanıldı. Filmin giriş sekansında yer alan savaş sahnesi için yüzlerce asker bilgisayar ortamında kopyalanarak oluşturuldu. Oyuncu Oliver Reed, çekim sırasında kalp krizi geçirerek hayatını kaybetti. Bunun üzerine filmin geri kalan sahneleri için bilgisayar ortamında başka bir oyuncuya Reed’in yüzü eklenerek çekimler tamamlandı. On iki dalda Akademi Ödülü’ne aday gösterilen film “En İyi Erkek Oyuncu”, “En İyi Kostüm Tasarımı”, “En İyi Ses Miksajı” ve “En İyi Görsel Efekt” dallarında ödül kazandı.

Yönetmenliğini Paul Verhoeven’in yaptığı Görünmez Adam (2000) filmi, 1897 yılında H. G. Wells’in aynı adlı romanından beyaz perdeye taşındı. Görsel efekt tasarımlarını Sony Picture Imageworks firmasının üstlendiği filmde, insan vücudunun görünür durumdan görünmez olmaya geçiş aşamaları ilk defa dijital görsel efektler sayesinde beyaz perdeye yansıdı.

data-cke-saved-src=https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/sinemada_cagdas_gorsel_efektler_donemi_2000_ler_1.jpg

Pearl Harbor (2000) filminden bir sahne

2001 yılında yönetmenliğini Michael Bay’in yaptığı Pearl Harbor filminin görsel efektlerini Industrial Light & Magic (ILM) tasarladı. Filmde ilk defa yüksek dinamik renk aralığına sahip görüntüler, araştırmacı ve bilim insanı Paul Debevec’in çalışmaları kaynak alınarak, dijital görsel efektlerde ve uçakların animasyonlarının aydınlatılmasında kullanıldı.

Gelişmiş teknolojiler kullanılarak oluşturulan ve fotoğrafı andıran gerçekçi görüntüler (fotogerçekçilik) ilk defa yönetmenliğini Hironobu Sakaguchi ve Motonori Sakakibara’nın yaptığı Final Fantasy – The Spirits Within (2001) isimli bir üç boyutlu animasyon filminde kullanıldı.

Aynı yıl yönetmenliğini Peter Jackson’ın yaptığı Yüzüklerin Efendisi serisinin ilk filmi olan Yüzüklerin Efendisi: Yüzük Kardeşliği filmi seyirciyle buluştu. Weta Digital firmasının görsel efekt tasarımlarını üstlendiği filmde ilk defa sanal kamera tekniği geliştirilerek dijital sette çekilen görüntüler birleştirildi.

data-cke-saved-src=https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/sinemada_cagdas_gorsel_efektler_donemi_2000_ler_4.jpg

Shrek (2001) filminden bir sahne

Dreamworks animasyon firmasının ikinci uzun metrajlı animasyon filmi olan Shrek’in (2001) yönetmenliğini Andrew Adamson ve Vicky Jenson yaptı. Resimli çocuk kitabı olan Shrek, 1990 yılında William Steig tarafından yayımlanmıştı. Film, renkli görüntüleri ve etkileyici hikâyesiyle seyircilerin dikkatini çekmeyi başardı.

Yönetmenliğini Tim Burton’ın yaptığı Maymunlar Gezegeni (2001) filminde dijital efektlerin yanı sıra makyaj ve sentetik olarak uygulanan figüratif özel efektler kullanıldı.

Aynı yıl Harry Potter serisinin ilk filmi olan Harry Potter ve Felsefe Taşı seyirciyle buluştu. Yönetmenliğini Chris Columbus’un yaptığı film, J. K. Rowling’in aynı adlı kitap serisinden sinemaya uyarlandı. Dijital efektlerin zenginleştirilerek hikâyenin başarılı bir biçimde perdeye yansıtılması filmin ses getirmesini sağladı. Filmin görsel efektlerini Industrial Light & Magic, Rhythm & Hues ve Sony Picture Imageworks firmaları üstlendi. Film genelinde yaklaşık 600 görsel efekt tasarımı sekansı yer aldı. 2002 yılında Alias/Wavefront Maya yazılımı, bilim ve teknoloji açısından sinema sektörüne katkılarından dolayı Akademi Ödülü’ne layık görüldü.

data-cke-saved-src=https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/sinemada_cagdas_gorsel_efektler_donemi_2000_ler_3.jpg

Yeşil Dev (2003) filminden bir sahne

2000’ler ayrıca süper kahraman filmlerinin ortaya çıktığı yıllar oldu. Bir Marvel Comics karakteri de olan Korkusuz, 2003 yılında yönetmen Mark Steven Johnson tarafından çekildi. Aynı yıl yönetmenliğini Ang Lee’nin yaptığı Yeşil Dev filmi ile yönetmenliğini Lana ve Lilly Wachowski kardeşlerin yaptığı The Matrix Reloaded filmi vizyona girdi. İki filmde de dijital görsel efektler başarıyla kullanıldı. Yönetmenlik koltuğunda Peter Jackson’un oturduğu Yüzüklerin Efendisi: Kralın Dönüşü (2003) filmi görsel efektleri sayesinde Akademi Ödülü’nü kazandı. 2000’li yılların ortasına gelinirken Örümcek Adam II (2004), yönetmenliğini Sam Raimi’nin yaptığı bir başka süper kahraman filmi oldu.

2000’ler sinemada dijital görsel efektlerin teknik açıdan gelişerek yaygınlaştığı ve hikâye anlatımının vazgeçilmez aracı hâline geldiği yıllar oldu. Birinci bölümünü ele aldığımız yazımıza gelecek ay ikinci bölümle devam edeceğiz.

 

Yazar Hakkında:
Dr. Öğr. Üyesi Vedat Güntay
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Çizgi Film ve Animasyon Bölümü

 

Konu
Sinema Teknolojisi

paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Haberler • 30-05-2025

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: “Antarktika Hikâyeleri”

Duyurular • 24-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş