Sosyal Bilimler
Dr. Mahir E. Ocak
28/12/2018 - 22:53

2018’in Önemli Bilimsel Gelişmeleri I

Sizler için derlediğimiz, 2018 yılında bilim ve teknoloji alanında yaşanan önemli gelişmeleri üç bölüm halinde yayınlıyoruz.

Carnegie Institution for Science

2018’in Önemli Bilimsel Gelişmeleri II

2018’in Önemli Bilimsel Gelişmeleri III

Güneş Sistemi’nin En Uzak Üyesi

Güneş Sistemi’nin bilinen en uzak üyesi keşfedildi. Çapı yaklaşık 500 kilometre civarında olan cüce gezegenin Güneş’e uzaklığı Dünya’nınkinin yaklaşık 120 katı. Pembemsi renkli olduğu için yüzeyi buzlarla kaplı olduğu düşünülen gökcisminin yörüngesi ile ilgili detayları belirlemek birkaç yıl sürecek.

Yüksek Hızlı Parçacık Kaynağı Blazarlar

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/icecube_dedektoru.jpg

IceCube dedektörü

Temmuz 2018’de ilk kez bir nötrino dedektörüyle yapılan gözlemler sonucunda bir gökcisminin konumu belirlendi. Antarktika’daki IceCube dedektörüyle elde edilen veriler, tespit edilen nötrinoların kaynağının bir blazar olduğunu gösteriyor. Sonuçlar, yüksek enerjili kozmik ışınların kaynaklarından birinin de blazarlar olabileceğine işaret ediyor. Blazarlar, bazı gökadaların sadece yıldızların varlığıyla açıklanamayacak kadar parlak olan merkezleridir. Blazarların merkezdeki aşırı büyük kütleli karadeliğin madde yutması sırasında etrafa saçılan parçacıklar nedeniyle aşırı parlak olduğu düşünülüyor.

InSight Mars’a İndi

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/insight.jpg

NASA, Mars’a yeni bir uzay aracı indirdi. InSight adı verilen araç, daha önce Kızıl Gezegen’e inen uzay araçlarının aksine, dolaşarak veri toplamayacak. Uzay aracının ana görevi, indiği bölgeye yerleşerek gezegenin iç yapısını incelemek.

Ay’ın Görünmeyen Yüzüne Uzay Aracı

data-cke-saved-src=http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/sites/default/files/cin_ayin_gorunmeyen_yuzune_uzay_araci_gonderdi_0.jpg

Çin, Ay’a uzay aracı gönderdi. Chang’e-4 adı verilen aracın yeni yılın ilk günlerinde Ay’ın Dünya’dan görünmeyen yüzüne inmesi planlanıyor. Daha önceleri Ay’a gönderilen tüm araçlar uydunun Dünya’dan görülen, yakın kısmında görev yapmıştı. Chang’e-4 Ay’ın Dünya’ya uzak kısmında çalışmalar yapan ilk uzay aracı olacak.

Sosyal Bilimler

Bebeklerin ilk kelimeleri “mama”, “baba”, “dede” gibi tekrar eden seslerden oluşur. Peki, dünyanın pek çok yerinde ortak olan bu ve benzeri kelimelerin ebeveynler için kullanılması bir rastlantı mı?

Yolda yürürken kaldırım kenarlarına ya da ağaç diplerine hayvanlar için bırakılan yiyecek ya da su kaplarını görmüşsünüzdür. Yaz aylarında sıcaktan bunalan hayvanlar için su kapları, yiyecek bulmanın zor olduğu kış aylarında ise yiyecek kapları bulundurmak hayvan dostlarımıza yapabileceğimiz küçük iyilikler arasında. Eskiden atalarımız da benzer duygular ve kaygılarla hayvanları, özellikle de hassas bir yapıya sahip olan küçük kuşları, korumak için özel çaba gösterirlerdi. Günümüze kadar gelmiş kuş evleri bunun en güzel örneklerinden biri.