Sağlık
Dr. Mahir E. Ocak
03/10/2020 - 09:30

Arı Zehriyle Kanser Tedavisi

Bilimsel çalışmalar bal arılarının zehrinde bulunan bir molekülün kanserli hücreleri öldürmede çok başarılı olduğunu gösteriyor.

Harry Perkins Tıbbi Araştırma Enstitüsünden Dr. Ciara Duffy ve arkadaşları bal arısı ve eşek arısı zehirlerinin çeşitli meme kanseri türleri üzerindeki etkileriyle ilgili deneysel çalışmalar yapmışlar. Arılar önce karbondioksitle uyutulup buz üzerinde tutulmuş. Daha sonra iğneleri karınlarından çıkarılıp zehirleri alınmış.

Arı zehrinin kanserli hücreler üzerindeki etkilerine dair bilimsel çalışmaların tarihi 1950’lere kadar gidiyor. Ancak Dr. Duffy, araştırmaların özellikle son 20 yılda arttığını söylüyor.

Elde edilen sonuçlar bal arısı zehrinin kanserli hücreleri öldürmede çok başarılı olduğunu gösteriyor. Öyle ki belirli bir yoğunluktaki zehir, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücrelerin tamamını öldürebiliyor. Eşek arısı zehrininse, çok yüksek yoğunluklarda kullanılsa bile, kanserli hücreleri öldürmediği tespit edilmiş.

Elde edilen sonuçların en önemlilerinden biri, bal arısı zehrinde bulunan melittin adlı bir molekülün de gözlemlenen özelliklerin büyük çoğunluğuna sahip olduğunun tespit edilmesi. Üstelik bu molekül laboratuvar ortamında da sentezlenebiliyor.

Melittin ile yapılan deneyler, molekülün 60 dakika içinde kanserli hücrelerin zarlarını tamamen parçalayabildiğini gösteriyor. Ayrıca bu molekül, kanser hücrelerinin çoğalmasını tetikleyen kimyasal mesajları da engelliyor.

Araştırmacılar, gelecekte melittini insan vücuduna aktarmak için en uygun yöntemi tespit edip molekülün insan vücudu üzerindeki zehirli etkilerine dair deneyler yapmayı ve kullanılabilecek azami dozajları belirlemeyi planlıyor.

Araştırma ile ilgili detaylı bilgiye npj Precision Oncology’de yayımlanan makaleden ulaşabilirsiniz.

Sağlık

Vitaminler gibi bazı elementler de vücudumuzdaki biyolojik ve kimyasal süreçlerin düzgün şekilde sürdürülmesi için hayli önemlidir.

Dünya çapında konserler veren bir keman virtüözü, dünya şampiyonu bir satranç ustası veya uluslararası turnuvalarda şampiyonluk kazanan bir tenisçi olmak ister miydiniz?