Bornova Belediyesi Mevlana Toplum ve Bilim Merkezi Robot Bilim Eğitimlerine Başladı
Bornova Belediyesi Mevlana Toplum ve Bilim Merkezi, TÜBİTAK Bilim Genç’in düzenlediği Robot Bilim etkinlikleri kapsamında rehber öğretmen eğitimlerinin ilkini tamamladı.
7-8 Mart 2015 tarihlerinde TÜBİTAK merkez binasında ilk Robot Bilim eğitimlerini alan Bornova Belediyesi Mevlana Toplum ve Bilim Merkezi koordinatörleri, öğretmenleri eğitmeye başladı. İzmir ve civar illerden gönüllü olarak katılan 11 okulun rehber öğretmenlerinin eğitimi 14-15 Mart 2015 tarihlerinde, Bornova Belediye’sinin ev sahipliğinde gerçekleştirildi. Eğitimlerin ilk gününde, Robot Bilim etkinliğinin amaçlarından bahsedilerek etkinlikle ilgili bilgilere yer verildi. Daha sonra bilim merkezi proje koordinatörleri tarafından hazırlanan küçük bir O-bot gösterisi ile rehber öğretmenlerin motivasyonları artırılarak eğitim aşamasına geçildi. İlk olarak iDea programı kısaca tanıtıldı ve rehber öğretmenlerin bilgisayarlarına, uygulamalı olarak gösterilerek, yüklendi. Yükleme işlemleri tamamlandıktan sonra, iDea programı arayüzü ve iDea kontrol kartı detaylı bir şekilde tanıtıldı.
Eğitimlerin ikinci aşamasında uygulamalı etkinlikler gerçekleştirildi. Bu etkinlikler ışık üreticiler ile başladı. Eğitimlerin ilk aşamasında iDea programının ve iDea kontrol kartının nasıl kullanılacağını öğrenen rehber öğretmenlere basitten karmaşığa doğru görevler verildi. iDea kontrol kartı üzerinde bulunan mavi ve kırmızı LED’lerin yanması için ilk iDea programları üretildi ve uygulandı. Daha sonra bu program, farklı komutlar eklenerek ve harici bir LED kontrol kartına entegre edilerek geliştirildi. Işık üreticiler eğitiminin son aşamasında rehber öğretmenlerden mini bir proje olarak polis ışığı programlayıp bu programı uygulamaları istendi. iDea programının mantığını kavrayan rehber öğretmenler, O-bota görevler vererek farklı uygulamalar geliştirdi. Son olarak, hazırlanan parkurdaki görevi tam olarak yerine getirebilmek için tasarladıkları algoritmalar üzerinde küçük değişiklikler ile denemeler yaptılar.
Eğitimlerin ikinci gününde, 4. ve 5. sınıf öğrencileri rehber öğretmenlere eşlik etti. İlk gün karşılaşılan problemler ve çözüm önerilerinden bahsedildikten sonra, rehber öğretmenlerin bir önceki gün aldıkları eğitime benzer biçimde edindikleri bilgileri öğrencilere aşamalı olarak aktarmaları istendi. Yine bu uygulamalar sırasında karşılaşılan problemlere anında çözümler üretilerek, rehber öğretmenlerin eksiklikleri giderildi. Öğretme duygusunun keyfini yaşayan rehber öğretmenler, öğrenciler ile çalışarak özellikle bu yaştaki bireylere algoritma mantığının kolayca aktarılabileceğinin ve Robot Bilim projelerinin geliştirilebileceğinin farkına vardılar. Hayli eğlendiklerini belirten rehber öğretmenler, aldıkları eğitimi bir an önce okullardaki proje gruplarıyla paylaşmak istediklerini belirttiler.
İlk eğitimin final projesi olarak üç grup, işbirliği içerisinde çalışarak belirlenen parkurda üç adet O-botla farklı görevlere ait komutları yerine getirdiler. Öğrenciler bu O-botların akış şemalarını öğretmenlerin rehberliğinde kendileri hazırladı ve bu şemaları birkaç deneme yaparak en uygun hale getirdiler.
Bornova Belediyesi Mevlana Toplum ve Bilim Merkezi, TÜBİTAK Bilim Genç Robot Bilim Etkinliği projesinin sürdürülebilirliğine destek olmak amacıyla, yakında faaliyete geçirmeyi öngördüğü “Mekatronik Kulübü”nün eğitimlerinde, bu projede edinilen bilgi ve tecrübeden faydalanmayı planlıyor. Böylece, Robot Bilim projelerinin daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlayacak bir ortam oluşturulup bu konuda bir farkındalık yaratılması amaçlanıyor. Aynı zamanda, projeye gönüllü olarak katılan okullar ile işbirliği yapılarak, yeni projelerin ortaya çıkmasına ön ayak olunması da hedefler arasında. Merkez, Türkiye’nin teknolojiyi tüketen değil, üreten hatta satan ülkeler arasında yer alması için farklı projelere her zaman destek vermeyi planlıyor.
Galerinin devamı içi tıklayınız.