Kuyrukluyıldız ve Asteroit Arasında Ne Fark Var?

Dr. Tuba Sarıgül
13/10/2017 - 12:06

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor. Aralarındaki en büyük fark yapılarındaki maddeler.

Kuyrukluyıldızlar büyük oranda buz, kayaç parçacıklar ve organik maddelerden oluşur. Bu nedenle zaman zaman kirli kartopları olarak da isimlendirilirler. Asteroitler ise kayaçlardan ve metallerden oluşan gökcisimleridir.

Kuyrukluyıldızlar ve asteroitler Güneş’in etrafında hareket eder. Ancak kuyrukluyıldızların ve asteroitlerin yörüngelerinin ayrıksılığı (tam olarak dairesel şekilden ne kadar uzak olduğu) gezegenlerinkinden çok daha yüksektir. Asteroitlerinkine kıyasla kuyrukluyıldızların yörüngeleri daha düzensizdir ve dairesellikten daha uzaktır. Yani yörüngelerindeki hareketleri sırasında Güneş’e en yakın ve Güneş’ten en uzak oldukları mesafe birbirinden çok farklıdır. Güneş ve diğer gökcisimlerinin kütleçekim etkileri kuyrukluyıldızların ve asteroitlerin yörüngelerini değiştirebilir.

Kuyrukluyıldızlar çoğunlukla Neptün’ün ötesindeki Kuiper Kuşağı’nda ve onun da ötesindeki Oort Bulutu’nda bulunur. Kuiper Kuşağı’ndaki kuyrukluyıldızların Güneş etrafındaki yörüngelerini tamamlama süreleri, Oort Bulutu’ndaki kuyrukluyıldızlarınkinden daha kısadır. Asteroitler ise çoğunlukla Mars ve Jüpiter arasındaki Asteroit Kuşağı’nda hareket eder. Asteroitlerin ve kuyrukluyıldızların oluştuğu bölgelerin Güneş’e olan uzaklığının bileşimlerini etkilediği düşünülüyor.

Kuyrukluyıldızlar yörüngelerindeki hareketleri sırasında Güneş’in yakınlarından geçerken yapılarındaki maddelerin bazıları buharlaşır. Güneş rüzgârları gaz haldeki bu maddelerin ve toz parçacıklarının kuyrukluyıldızdan uzaklaşmasına neden olur. Bu parlak kuyruğun uzunluğu yüz binlerce kilometreye ulaşabilir.

Kuyrukluyıldızlar ve asteroitler küresel bir şekle sahip olacak kadar büyük değildir. Kuyrukluyıldızların çapları birkaç kilometreyken, asteroitlerinki 10 metre ile 530 km arasında değişebilir.

Halley Multicolor Camera Team, Giotto Project, ESA

NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.

TÜBİTAK tarafından düzenlenen canlı bilim söyleşilerinin dördüncüsü, 7 Mayıs 2020 tarihinde saat 17.00’de TÜBİTAK Bilim Genç YouTube kanalında canlı olarak yayınlanacak.

Güneş panellerinden yansıyan ışıklar sayesinde uyduları geceleri gökyüzünde rahatça görmek mümkün. Uydulardan yansıyan bu ışık, ışığa duyarlı gözlem aletleri tarafından da algılanıyor ve bu durum bazen verilerde bozulmalara sebep olabiliyor.

Dünya’dan Mars’a gitmek için neden belirli zamanlar daha uygun diye merak etmiş miydiniz?

Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk olarak ısının nasıl yayıldığını anlamamız gerekir. Isı ışıma, iletim ve konveksiyon olmak üzere üç yolla yayılır.

Bütün dünyada hayatı etkileyen yeni tip koronavirüs salgını uzay çalışmalarını da olumsuz etkiledi. Birçok ülkede okullar kapanınca anne ve babalar da çocuklara bakmak üzere işi bırakmak ya da yavaşlatmak durumunda kaldı.