Uzay
Dr. Mahir E. Ocak
19/03/2015 - 10:38

Nadir Özelliklere Sahip Bir Gezegen

Heidelberg Üniversitesi’nde çalışan iki ayrı araştırma grubu, birbirinden bağımsız olarak yeni bir gezegen keşfetti. Kepler-432b adı verilen gezegen çok nadir rastlanan özelliklere sahip. Dr. M. Ortiz ve arkadaşları ile Dr. S. Ciceri ve arkadaşları, Astronomy & Astrophysics’te keşif ile ilgili iki ayrı makale yayımladı.

Yeni keşfedilen gezegenin kütlesi Jüpiter’inkinin yaklaşık altı katı, ancak hacmi neredeyse Jüpiter’inki ile aynı. Yani Kepler-432b Jüpiter’den altı kat daha yoğun. Gezegen kırmızı dev türü bir yıldızın etrafında dönüyor ve yıldızın 200 milyon yıl içinde gezegeni yutacak kadar büyüyeceği tahmin ediliyor.

Kepler-432b’nin en ilginç özelliklerinden biri de yörüngesinin ayrıksılığının çok büyük olması. Yani gezegenin yıldızına en yakın ve en uzak olduğu mesafeler arasında çok büyük fark var. Bu durum gezegenin sıcaklığında mevsimsel olarak çok büyük değişiklikler yaşanmasına neden oluyor. Kışın gezegenin yüzeyindeki sıcaklık 400°C’ye kadar düşerken yazın 1000°C’ye kadar çıkıyor. Kepler-432b’nin yıldızının etrafında dönmesi sadece 52 gün sürüyor.

Uzay

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) ve Japon Uzay Ajansı (JAXA) tarafından 2018’de uzaya fırlatılan BepiColombo uzay aracı, Merkür’ü yakından fotoğrafladı.

Gözlemler Plüton’un atmosferindeki gazların, cüce gezegen Güneş’ten uzaklaştıkça, yoğunlaşarak yüzeyde biriktiğini gösteriyor.