logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Satranç Temmuz 2025

Ayın Şifrebilim Sorusu – Temmuz 2025

Ayın Şifrebilim Sorusunun Cevabı – Haziran 2025

Ayın Matematik Sorusunu Doğru Çözenler – Haziran 2025

Ayın Matematik Sorusu - Temmuz 2025

Temmuz 2025’te Gökyüzü

Çivi Kullanılmadan Yapılan Bir Köprü mü? Cambridge Matematik Köprüsü


Deniz’in Çift Sayılarının Tam Sayıları İle Dansı

Deniz’in Çift Sayılarının Tam Sayıları İle Dansı

 • 25/05/2015

Deniz’in Çift Sayılarının Tam Sayıları İle Dansı

Bu projede matematik biliminde geçmişten-günümüze monotonlaşan formül ve çözüm yolları yerine anlaşılır, kolay bir çözüm yolu (örüntü) bulabilmeyi amaçladık. Bunun için yaptığımız çalışma sonucunda çift sayılar kümesinin tam sayılar kümesi ile çarpma, toplama ve çıkarma işlemlerini kullanarak sonsuz bir örüntünün oluştuğunu keşfettik.

Giriş

Palabıyık ve İspir (2011)’e göre: Matematik eğitimindeki önemli alanlardan biri cebirdir. Sayılarla aritmetiği, şekillerle geometriyi öğrenen öğrenciler semboller ve harfler kullanarak cebire giriş yaparlar. Cebirde, aritmetikte olduğu gibi sadece bir ya da birkaç sayıyı değil bütün sayıları, sayı kümelerini düşünmek gerekir. Bu nedenle cebir, aritmetiğe oranla daha soyut görünür. Nitekim cebirin öğrenilmeye başlandığı 12–14 yaşlarından itibaren öğrencilerin matematiği öğrenmede karşılaştıkları güçlükler artmakta, bu durum öğrencilerin akademik başarısını ve duygusal gelişimini olumsuz yönde etkilemektedir. Örüntüler günlük hayatın her alanında karşımıza çıkar. Güneşin doğup batması, sabahları kalkınca yüzümüzü yıkamak, ardından kahvaltı yapmak, gece yatmadan önce dişlerimizi fırçalamak, çam ağaçlarının kozalaklarındaki diziliş, ayçiçeğindeki çekirdeklerin dizilişi, vb. gibi birçok yerde bir kural, bir düzen vardır. “Sayılar arası ilişkiler incelenirken; bir sayı örüntüsü oluşturma, verilen bir sayı örüntüsünün kuralını bulma ve bu kuralı açıklama gibi etkinlikler düzenlenmelidir. Verilen sayı örüntülerinde izleyen öğeleri tahmin etme ve tahminlerin neye dayanılarak yapıldığını açıklama gibi etkinlikler, hem akıl yürütme hem de iletişim becerilerinin gelişmesine katkıda bulunur” (MEB, 2009b, s.23). Örüntüler, içerdikleri elemanlara göre, sayı örüntüleri ve şekil örüntüleri; aralarındaki farklara göre, doğrusal ve ikinci dereceden örüntüler; elemanların arasındaki ilişkilere göre yinelemeli ve belirgin ilişkilere sahip örüntüler olarak sınıflandırılabilir.

Yaptığımız literatür (B.B.Eserim, proje bankası, proje okulu, TUBİTAK, arama motorları: örnek Google) taramasında sayılar arasındaki örüntülerin keşfi bir öğrencinin matematik bilimine olan ilgisi ve öğrenmesi için vazgeçilmez olduğunu gördük. Bu proje çalışmasında ise çift sayılar ile tam sayılar arasında çarpma, toplama ve çıkarma işlemlerini kullanarak farklı, orijinal ve mantıklı bir örüntünün oluştuğunu keşfettik.

Eksi (-) sonsuzdan başlayıp artı (+) sonsuza kadar devam eden sayılara tam sayılar

denir. Tam sayılar kümesi:  Z= {-∞,...., -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3,...,∞}.

2 ile tam olarak bölünebilen tam sayılara çift sayı denir. E = {-∞,..., -4, -2, 2, 4, ... +∞}

Çalışmamızın görsel şekilde ifadesi için; mukavva, el işi kağıdı, yapıştırıcı ve kalem kullanılmıştır.

Amacı

"Deniz’in Çift Sayılarının Tam Sayıları İle Dansı" projemizin amacı matematik biliminde geçmişten-günümüze monotonlaşan formül, çözüm yolları v.b. durumların aksine anlaşılır, kolay bir çözüm yolu (örüntü) bulabilmektir.

Yöntem

Sonuç ve Tartışma

Yapılan işlem ve uygulamalar sonucunda bir çift sayısı ile sonsuz tam sayılar arasında sırasıyla; çarpma, toplama ve çıkarma işlemleri yaparak farklı, orijinal bir matematiksel örüntü oluştuğunu keşfettik.

Kaynaklar

1. hbogm.meb.gov.tr/.../elektrik/.../elektrikelektronikmatematigi.pdf, Erişim tarihi: 6.10.2014.

2. Palabıyık, U., İspir, O.A., 2011. Örüntü Temelli Cebir Öğretiminin Öğrencilerin Cebirsel Düşünme Becerileri ve Matematiğe Karşı Tutumlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Sayı 30 (Temmuz 2011/II), ss. 111-123  

3. www.basvurular.meb.gov.tr/bubenimeserim/projebankasi.aspx

4. www.tubitak.gov.tr/

Ekip Tanıtımı

Deniz Emre Taş

A. Rahman Bingöl

İbrahim Koç

 

Konu
Matematik
paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Temmuz 2025’te Gökyüzü

Gökbilim • 08-07-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Chandra, Yeni Tip Kozmik Nesneden Gelen Düzenli Sinyaller Tespit Etti

Haberler • 30-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş