logo
Menü
Giriş yap Üye ol
  • Anasayfa Anasayfa
Popüler Bilim

Popüler Bilim

Soru - Cevap

Soru - Cevap

Tasarla ve Yap

Tasarla ve Yap

Deneyler

Deneyler

Bilim Genç TV

Bilim Genç TV

Gökbilim

Gökbilim

Yeryüzü

Yeryüzü

Sesli Yayın

Sesli Yayın

Bilim Çizgi

Bilim Çizgi

Periyodik Tablo

Periyodik Tablo

Yeryüzü

Bunu Biliyor muydunuz?

Yarışmalar

Yarışmalar

  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

logo
Arama
Giriş yap
  • Popüler Bilim Popüler Bilim
  • Soru - Cevap Soru - Cevap
  • Tasarla ve Yap Tasarla ve Yap
  • Deneyler Deneyler
  • Bilim Genç TV Bilim Genç TV
  • Yarışmalar Yarışmalar
  • Gökbilim Gökbilim
  • Yeryüzü Yeryüzü
  • Sesli Yayın Sesli Yayın
  • Bilim Çizgi Bilim Çizgi
  • Bunu Biliyor muydunuz? Bunu Biliyor muydunuz?
  • Periyodik Tablo Periyodik Tablo
  • Popüler Bilim Bilim Genç' i Tanıyın
    • - Bilim Genç Hakkında
    • - Ekibimiz
    • - İçerik Kullanım Şartları
    • - İletişim
  • Bilim Genç TÜBİTAK’ın dijital ortamda ücretsiz popüler bilim yayınıdır.

Güneş’teki Enerjiyi Yeryüzünde Üretmek Mümkün mü?

Yarım Tonluk Uzay Çöpü Kosmos-482 Okyanusa Düştü!

XMM-Newton Uydusu Kozmik Devin Kalp Atışlarını Yakaladı

Satranç Mayıs 2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

WASP-127b'nin Atmosferinde Ses Hızını Aşan Rüzgârlar

Uzay Çöpü Kosmos-482’nin Dünya’ya Düşmesi Bekleniyor!


Periskoplu Işık Platformu

Periskoplu Işık Platformu

 • 24/03/2018

Periskoplu Işık Platformu

Projemizde saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini daha etkin bir şekilde anlatmak için bir düzenek tasarladık. Tasarladığımız sistemi periskop ile birleştirdik. Korniş yardımıyla düzeneği hareketli hale getirdik. Saydam malzeme olarak cam, yarı saydam malzeme olarak şeffaf dosya ve opak malzeme olarak tahta kullandık. Bu sayede ahşap plakanın üzerindeki farklı bölmelerin arkasındaki hareketli lazer, periskop içerisindeki aynalardan yansıdı ve oluşan görüntüler gözlemlendi.

Giriş

İlk olarak ahşap plaka üzerinde kare şeklinde üç bölüm açtık.
İlk bölmeye cam gibi saydam bir malzeme, ikinci bölmeye şeffaf dosya yarı saydam bir malzeme, üçüncü bölmeye ise tahta gibi opak bir malzeme yerleştirdik.
Ahşap plakanın üstüne çift kanallı bir korniş sistemi monte ettik.
Uzun bir tahta çubuğun ucuna lazer yerleştirdik. Çubuğu kornişin ön kısmına monte ederek lazeri hareketli hale getirdik.
Kornişin arka kısmına ise kendimizin hazırladığı üç aynalı bir periskop yerleştirdik.
İlk aşamada lazeri plaka üzerindeki saydam, yarı saydam ve opak malzemelerin arkasından, önünde periskop olmadan, sınıf tahtasına yansıttık ve tahta üzerine düşen ışığı gözlemledik.
Saydam malzemeden ışığın tamamının geçtiğini, yarı saydam malzemeden ışığın bir kısmının geçtiğini ve opak malzemeden ışığın geçmediğini gördük.
Daha sonra periskobu düzeneğin arka kısmına yerleştirdik ve yukarıdaki işlemleri tekrarladık.
Bu sayede saydam olan kısımdan geçen ışık tavana yansıdı. Sonuçta saydam malzemeden geçen ışığın tamamının yansıyarak tavana ulaştığını, yarı saydam malzemenin olduğu kısımda ışığın bir kısmının tavana ulaştığı ve opak malzeme olan kısımda ışığın tavana hiç ulaşmadığını gözlemledik.

Amacı

Bu proje ile saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini sadece sözel olarak anlatıldığında kavramakta zorluk çeken öğrencilerin anlamalarını kolaylaştırmayı ve bilgilerini daha kalıcı hale getirmeyi amaçladık.
Bu düzenek sayesinde aynalarda gerçekleşen yansıma olayını, farklı maddelerle etkileşen ışığın nasıl davrandığını gözlemlemek ve böylece birden fazla bilgiyi tek düzenek üzerinden tecrübe ederek anlamak mümkün olabilecek

Yöntem

Malzemeler:
. Ahşap plaka
. Cam
. Şeffaf dosya
. Ayna
. Silikon
. Karton
. Ahşap boyası
. Lazer ya da el feneri
. Ahşap çubuk

Korniş ve lazeri tutan aparat silikon ile yapıştırıldı.
Cam ve şeffaf dosya da silikonla yapıştırıldı.
Düzenek akrilik boya ile boyandı.
Periskop yapımında karton ve silikon kullanıldı.

Sonuç ve Tartışma

Projenin amacında belirtildiği gibi saydam, yarı saydam ve opak kavramları yapılan düzenekle birlikte daha anlaşılır ve kalıcı hale geldi.
Bunun yanı sıra kurulan düzenekte periskobun içindeki aynalardan yansıyan ışınlar tavana yansıdı ve aynalarda gerçekleşen yansıma olgusu gözlendi.
Çevremizde bulunan saydam, yarı saydam ve opak olan maddelerin neler olduğu konusunda fikirler oluştu.

Kaynaklar

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı
Işığın Maddeyle Karşılaşması Konusu

Ekip Tanıtımı

Danışman:
Erdi Özgül-Eyüpsultan Belediyesi Simurg Silahtarağa Bilgi Evi Fen Bilimleri Öğretmeni
Öğrenciler:
Miray Begüm Çalışkanoğlu - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Buse Yakar - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Eylül Berra Eryılmaz - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Berat Kır - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi

Konu
Optik
paylaş

En Çok Okunan Makaleler

Lise Öğrencileri İçin 2025 Yılı TÜBİTAK Bilim Kamplarına Katılım Başvuruları Başladı!

Duyurular • 02-01-2025

Bilim Genç’e İçerik Hazırlamak İster misiniz?

Duyurular • 12-05-2025

Pestisit Nedir? Pestisitler Zararlı mıdır?

Haberler • 30-04-2025

Kozmik Gezegen Otopsisi: Yıldızına Yaklaşarak Atmosferine Dalan Gezegen

Gökbilim • 29-04-2025

Bilim Genç Kafede Bilim Etkinliği: “Antarktika Hikâyeleri”

Duyurular • 24-04-2025

Gökyüzünde Gezegen Şöleni

Haberler • 25-01-2025

Keçilerin Göz Bebekleri Neden Dikdörtgen Şeklindedir?

Soru - Cevap • 15-02-2025

Astronot Suni Williams Uzay Yürüyüşünde Rekor Kırdı

Haberler • 31-01-2025

Meşhur Matematik Problemi: ‘‘Taşınan Kanepe Problemi’’ Çözüldü

Haberler • 30-01-2025

Anadolu Parsının En Net Görüntüsü Kaydedildi

Haberler • 07-12-2024

Bilim Genç Logo
Tekrardan Hoşgeldiniz!

Bilim Genç’in kozmik derinliklerinde yolculuğa başlamak için giriş yapın.

Bir hesabınız yok mu? Üye olun

Sayfayı Paylaş
Twitter'da paylaş telegram'da paylaş Whatsapp'da paylaş facebook'da paylaş
Bağlantıyı kopyala
baylaş