Yüzyılın Kadını
Bu projede edebî eserdeki toplumsal değerlerin bir asır sonrasındaki toplum yapısında belirlenmesi amaçlandı. Bu amaçla Millî Edebiyat Dönemi genel özellikleri araştırıldı. Halide Edib Adıvar’ın hayatı ve edebî kişiliği hakkında araştırma yapıldı. Farklı kaynaklardan elde edilen bilgilerle kısa biyografi oluşturuldu. Halide Edib’in "Handan" adlı romanı okundu. Eserde yer alan toplumsal değerlerin günümüzdeki yansımaları belirlendi.
Giriş
"Handan" 1912’de Tanin gazetesinde bölümler hâlinde yayımlanan (tefrika edilen) bir romandır. Bu romanda yazıldığı dönemin sosyal, kültürel, ekonomik yapısı, eğitim ve ulaşım alanındaki zihniyeti yansıtılmıştır. Osmanlının son döneminden -kitabın basımından 103 yıl sonra- günümüz Türkiye’sine özellikle kadın-erkek ilişkisi, kadın ve erkeğin aşk, sadakat, evlilik, annelik, çocuk vb. değerler karşısındaki tutumu arasında benzerlikler görülmektedir. Kız ve erkek öğrenciler aynı kitabı okuyup değerlendirirken cinsiyet farklılığına bağlı olarak kadın ve erkek kahramanlar hakkında farklı yorumlar yapmaktadırlar.
Amacı
Bu projede edebî eserdeki toplumsal değerlerin bir asır sonrasındaki toplum yapısında belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem
Bu çalışmada okuma, araştırma, tartışma ve inceleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Sonuç ve Tartışma
Halide Edib Adıvar’ın "Handan" romanında XX. yüzyılın başında Osmanlı İmparatorluğu’nda toplumun sosyal, kültürel, ekonomik yapısı, eğitim ve ulaşım alanındaki zihniyeti esere bağlı olarak tespit edilmiştir.
Romanda yer alan kadın kahramanlar, dönemin “kadın” ını yansıtmaktadır. Başkahraman Handan, bu kahramanlar içinde en idealize edileni ve 103 yıl önce kadın-erkek ilişkisini, kadın ve erkeğin aşka bakışı arasındaki farkı en çok yansıtanıdır.
Yansıtılan değerler açısından geçmişten bugüne bir devamlılık görülmektedir.
Kaynaklar
Adıvar, Halide Edip, Handan, Can Yayınları,10.basım, 2013.
Dr. Ergişi Ayşegül, Psikanalitik Bir Çözümleme: Halide EdibAdıvar’ın Handan Romanı, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümü.
Kabaklı, Ahmet, Türk Edebiyatı, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları Büyük Eserler Dizisi 1, 3.cilt, İstanbul 1994.
Özçelik, Feymani, Anahtar Sözcüklü Kolay Edebiyat, Yayın Denizi, Ankara.
Sınar, Ahmet, 11. Sınıf Türk Edebiyatı Konu Özetli Soru Bankası, Esen Yayınları, Ankara 2010.
Şahin, Veysel (2008), “Kurmaca Tekniği Bakımından Halide Edip Adıvar’ın Handan Romanı”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 18, Sayı: 2 Sayfa 99–126, Elazığ. KURMACA TEKNİĞİ BAKIMINDAN HALİDE EDİP ADIVAR’IN “HANDAN” ROMANI
Uzun, Mustafa, 11. Sınıf Türk Edebiyatı, Esen Yayınları, Ankara 2008.
Yıldız, Kanat, Şifreli Yorum-Hafıza Teknikleri ve Çağrışım Yöntemleriyle Edebiyat, Ertem Basım, Kayseri 2011.
http://www.eba.gov.tr/video/izle/17235d59fb5ef4acd49729eff384a38e1cc502d09c006
http://www.edebiyatfakultesi.com/handan1.htm
http://www.edebiyatogretmeni.org/metin-ve-zihniyet
http://roman-ozetleri.blogspot.com.tr/2007/12/handan_31.html
Ekip Tanıtımı
Öğrenciler:
Aysu Gürer
Bilal Karaduman
Enes Şenol
Gökçe Kılıç
Danışman Öğretmen:
Süreyya Güneş
Abidinpaşa Meslekî ve Teknik Anadolu Lises