El Hesabı
El eski çağlardan beri insanların kullandığı en yaygın hesap aletlerinden biridir. Bu projede kağıt kalem kullanmadan el parmaklarıile, bazı pozitif tamsayı aralıklarında çarpma işlemi yapmayı amaçladık.
Giriş
Eski uygarlıklar nehrin taşma zamanını belirlemek, sabahleyin otlağa götürülen hayvanların hepsinin akşam geri dönüp dönmediğini anlayabilmek için hayvan kemiklerinin ve ağaçların yüzeyine çizgiler çizerek, çakılları yan yana veya üst üste yığarak ve bedenin çeşitli bölümlerini kullanarak farklı sayı sayma yöntemleri geliştirmişlerdir.
Ancak bu yöntemler kullanıldığında sayılan miktar arttıkça yapılan işlem zorlaşmıştır. Bu yüzden sayı sayma için kullandıkları araçları farklı şekillerde sıralamış ve bölmüşlerdir. Bu şekilde yeni bir sayı sistemine adım atılmıştır.
En kolay sayma işlemi olarak da el parmaklarını kullanmışlardır.
Amacı
Bu projede kağıt kalem kullanmadan bazı pozitif tamsayı aralıklarında çarpma işlemi yapmayı amaçladık.
Yöntem
Bu projede baş parmaktan başlayarak ardışık her parmağa bir tam değer vererek işlem yapıldı.
Parmaklara sayı değeri vermeye el yumuk haldeyken başlandı, parmakları ard arda kaldırıp, açık durumdayken birer birer indirilerek devam edildi.
Bu işlemi sol elden sağ ele doğru olacak şekilde seçildi. Kıvrık parmaklarla başlayıp; bir için sol baş parmak, iki için aynı elin işaret parmağı ve sonunda 10 için sağ elin serçe parmağı ard arda kaldırılır.
Sonuç ve Tartışma
Projemizde 5 ile 10, 10 ile 15, 15 ile 20 ve 20 ile 25 aralıklarında iki tamsayı kullanarak el ile çarpma işlemi yapıldı.
Ayrıca bu yöntemi kullanarak bir oyun geliştirdik. Bu oyuna ZeTu Oyunu ismini verdik.
Bu oyunda rakip iki kişi sıkılı yumruklarını ileri uzatır ve hakemin işaretiyle “0 ve ya 1” rakamlarından birini söyleyerek oyuna başlar.
Oyuncular eliyle 1 den 5’e kadar (5 dahil) bir sayı gösterir.
Gösterilen iki sayını toplamı 2 ile tam bölünebiliyorsa 0 diyen, bölünemiyorsa 1 diyen oyuncu puan alır.
Eğer oyuncular aynı sayıyı söylerlerse oyunun bu aşaması tekrarlanır.
En çok puan alan oyunu kazanır.
Bu gibi oyunlar küçük yaştaki çocukların işlem yapma yeteneğini arttırmak için kullanılabilir.
Kaynaklar
Ifrah, G., "Bir Gölgenin Peşinde Rakamların Evrensel Tarihi", Tübitak Popüler Bilim Kitapları, 1999.
Ekip Tanıtımı
Öğrenciler:
Tuğba Deliktaşlı
Zeliha Fatma Aykın
Danışman Öğretmen:
Hatice Uslu