Dünya ve Yaşam
Ayşenur Okatan
22/02/2021 - 14:41

Bolu-Aladağlar’da Yeni Bir Bitki Türü Keşfedildi

Sakarya Üniversitesi ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesinden iki araştırmacı sadece Bolu’nun Aladağlar bölgesinde yetişen yeni bir bitki türü keşfetti.

Fotoğraf: Doç. Dr. Mehmet Sağıroğlu

Türkiye; coğrafi konumu, jeolojik yapısı ve farklı ekolojik özellikleri ile dünyadaki zengin biyoçeşitliliğe sahip ülkelerden biri. Türkiye’de yaklaşık 12.000 bitki türü yetişir. Bunlardan 4.000’den fazlası sadece Türkiye sınırları içerisinde yetişen endemik bitkiler arasında yer alır. Sadece belirli bir bölgeye özgü bitkilere “endemik bitkiler” adı verilir.

Türkiye’deki zengin bitki çeşitliliğine sahip bölgelerden biri de Bolu-Aladağlar’dır. Yakın zamanlarda Sakarya Üniversitesi ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesinden iki araştırmacı sadece Bolu-Aladağlar’da yetişen yeni bir bitki türü keşfetti. Araştırmacılar bitkiye “Aladağ kılıçotu” adını verdi.

Fotoğraf: Doç. Dr. Mehmet Sağıroğlu

Yapılan araştırmalar sonucu bitkinin süsengiller ailesinde bulunan kılıçotu cinsine ait bir bitki türü olduğu anlaşıldı. Süsengiller; genellikle uzun gövdeye, dar ve uzun yapraklara sahip olan, çok yıllık (yaşamlarını birkaç yıl sürdürebilen) bitkilerdir. Dünya genelinde birçok yerde yetişen bu bitkilerin 80’e yakın farklı cinsi vardır. Türkiye’de görülen cinslerinden biri de kılıçotudur. Kılıçotu cinsinin ise Türkiye’de yetişen 13 farklı türü bulunuyor.

Fotoğraf: Doç. Dr. Mehmet Sağıroğlu

Bilim insanları tarafından yapılan çalışmalar, Aladağ kılıçotunun diğer kılıçotu türlerine göre renklerinde ve tohum yapılarında farklılıklar olduğunu gösteriyor. Aladağ kılıçotunun çiçeklerinin morumsu, tohumlarının açık kahverengi ve yapraklarının soluk gri ya da mavimsi gri renkte olması bu türü diğerlerinden ayırıyor. Aynı zamanda bu bitkinin tohumlarının kanatlı ve eliptik şekilde olması da farklardan bir diğeri.

Dünya ve Yaşam

Kuşlar fiziksel özelliklerine, uçuş amaçlarına ve dış etmenlere bağlı olarak farklı hızlarda uçabilir.

Dinozorların Mesozoyik Zaman’da yani günümüzden yaklaşık 252-66 milyon yıl önce yaşadığı tahmin ediliyor. Ancak bütün dinozor türleri aynı anda yaşamadılar.